Motorsporten ur miljösynpunkt

I de flesta fall när man går in på motorsportsidan i olika tidningar eller på hemsidor, brukar man mötas av andra ämnen än just miljön. Många människor tror att sporterna, i stort sett, är naturliga miljöbovar, men faktum är att det finns väldigt hårda bestämmelser just för motorsport.

Det är också en orsak till att olika arrangemang ibland har svårt att anordnas. Svenska miljöbestämmelser är i regel hårdare än i många andra länder.

SBF (Svenska Bilsportföreningen) säger dock att Riksidrottsförbundet påpekar att ingen sport har kommit så långt i miljöfrågor som just bilsporten.

SBF har också utvecklat ett miljöprogram och en kommitté tillsammans med SVEMO, Svenska Motorcykel-och snöskoterförbundet. De klubbar som vill anordna tillställningar eller tävlingar måste numera vara certifierade av detta miljöprogram.

Nu har även FIA ( Fédération International de l´Automobile ) som anordnar de stora internationella biltävlingar, tagit upp miljöarbetet och jobbar ofta efter svenska mått.

Avgaser och ljud – de största problemen

downloadNär det gäller ljudnivån, får fordonen inte ha högre ljud än 95 decibel, eller 60 decibel vid det närmaste bostadshuset i omnejden. Detta är en bestämmelse av Naturvårdsverket.

Det är också viktigt att följa reglerna om spill på platser där motorsport utförs. Det måste finnas presenningar och mattor som absorberar spillt bränsle o s v, vid depåområden eller vid serviceplatser. Annat material som förbrukade batterier, papper o s v måste slängas på rätt plats efter användning. Det är svårare att hitta rallybanor när det är barmark och i vissa fall har rally ställts in p.g.a. milt vinterväder. Detta också av miljöskäl.

När det gäller motorerna, ska de fortfarande vara kraftfulla men lite mindre och inte använda så mycket bränsle. Däcken utvecklas också till att få längre livslängd och ett bra fäste samtidigt som de ska ha lågt rullmotstånd.

Det man ska komma ihåg är att under tävlingshelger eller säsonger, så används det mindre bränsle och energi än vad man tror om man tittar på energianvändning av andra lokaler och sporter som utövas betydligt oftare.

Bilarna släpper naturligtvis ut koldioxid under tävlingar eller träning samt också under transportsträckorna till och från banorna. Tar man dock ett exempel på en STCC-bil som förbrukar ca 250 mil per år och en vanlig långtradare som kör ca 7000 mil per år, är detta en markant skillnad. Och energinivån för att hålla en enda ishall igång ligger på ca 1 300 000 kW/h per år.

Det är också viktigt att förstå att bilsporten har påverkat utvecklingen av hela bilindustrin, genom de hårda bestämmelser som har satts upp under flera årtionden nu.

  • Aerodynamiken för att minimera luftmotståndet
  • Säkerhetsfunktioner på bl.a. bromsar
  • Lättviktsmaterial
  • Bättre däck
  • Renare bensin som Aspen
  • Tätare bilar som inte läcker för mycket

Detta är några få exempel som visar på att motorsporten faktiskt jobbar hårt för en bättre miljö.

Åtgärder som dessa, leder ofta sedan till bättre personbilar.

Elbilar i motorsporten

Diskussionen om elbilar inom bilsporten har varit uppe på tapeten en liten tid nu och faktum är att FIA redan har öppnat upp för ett mästerskap med elbilar. Det har existerat i tre säsonger sedan 2014 och fortsätter varje år.

Tävlingen heter Formel E och bilarna är en aning långsammare än F1-bilar men fortfarande rejält snabba. Man hoppas på att det ska ge ringar på vattnet och locka tillverkare. Detta gör dock att det innebär mer än en bil per tävlande och många batterier som byts ut under loppet i depån. Teamen har fyra bilar per tävling och ljudnivån ligger också ganska högt, i motsats till vad man kan tro, nämligen ca 80 decibel. Anledningen är elmotorerna och däckljud. Motorerna är tillverkade av McLaren och däcken från Michelin. Dessa däck är inte släta som i F1 och de används också i alla väder.

Formel E- säsongen börjar i oktober i Hong Kong och avslutas i juli i New York. Loppen körs i stadsmiljö.