För det andra, i iRacing, sveriges Felix Rosenqvist snabbt i verkliga virtuella världar
Sveriges Felix Rosenqvist har visat sig vara snabb i verkligheten, och det hjälpte honom att tjäna en tur på Nr. 10 NTT DATA Honda på Chip Ganassi Racing i IndyCar. Rosenqvist är lika talangfull i den virtuella världen och visade det med sin imponerande andraplats i lördagens Amerikanska Röda Korsets Grand Prix.
Det var öppningen av en sex-race serie på IndyCar iRacing utmaning.
Lördagens lopp ägde rum på den virtuella Watkins Glen International och inkluderade ett fullt förarfält, inklusive praktiskt taget alla NTT IndyCar Series-lineups. Dessutom slutade den sjufaldiga NASCAR Cup Series-mästaren Jimmie Johnson på 16:e plats i chevrolet No. Det är ingen överraskning att de tre bästa förarna i lördagens 45-varvslopp också är tre av iRacings mest entusiastiska förare. Dreyer & Reinbold Racings Sage Karam startade från pole position och vann loppet som ledde nästan varje varv. Rosenqvist blev tvåa och Team Penske Will Power trea.
Karams vinnande strategi var enkel.
“Kvalificera dig först, led varje varv och förhoppningsvis håll bilen i ett stycke”, sa den tidigare gymnasiebrottningsmästaren från Nasaret, Pa. Det viktiga var att se till att jag började först. Jag tillbringade hela morgonen offline med att öva på kvalsimmare, och det var därför jag inte var på någon träning i morse. Jag var offline och gjorde bokstavligen simmar i slutet av huvudet, och jag fokuserade på det eftersom det var det, det känns som om jag är halva matchen. Karam var förvånad över hur mycket den virtuella bilen tävlade som en riktig Nr. 24 Chevrolet han kör för en D&R. “Det var ganska svårt att köra bil när jag var i smutsig luft, så jag visste att jag måste vara åtminstone den första eller andra”, förklarade Karam. ” När det väl checkades bort från listan var det som att hålla det konsekvent i 45 varv.” Alla tre förarna har gjort en hel del investeringar i sin simracingutrustning, medan andra har försökt lära sig systemet under den senaste veckan. Tävlingen var inte utan inblandning. James Hinchcliffes bil försvann från nätet innan loppet började. IKEA köksstol blev en skruv som användes av föraren Conor Daly under loppet. Kartongen som säkrade pedalerna började också kollapsa mot slutet.
Men för fans som stämde in på IndyCar.com, Twitch, iRacing och andra plattformar var det en tävling på tävlingsbanan och hjälpte till att få dem att tänka på den bistra verkligheten i den nya coronapandemin (COVID-19), som har låst stora delar av världen i sina hem.
Rosenqvist gjorde det till intressant genom att närma sig Karam, men kom inte tillräckligt nära för att slåss om ekflaggan. ” Baserat på det rena tempot hade jag inte riktigt vad som krävdes”, säger Rosenqvist. ” Jag tror att vi gjorde liknande varvtider, men varje gång jag kom närmare såg det ut som att Sage kunde reagera och gå lite snabbare. Jag hoppades att den lappande delen skulle vara min fördel, men några bilar flög och så, och när jag trodde att Sage var samlad, verkade han komma undan med dem alla.
” Du kan aldrig göra alla varv i dessa lopp till mållinjen eftersom du aldrig vet när – det är väldigt lätt att göra ett misstag på egen hand eller träffa någon. Det är ganska svårt att tävla nära. – Jag blev också väldigt imponerad av allas insatser och hur bra det gick ihop. Jag tittade på TV bara för att se hur det såg ut och bilarna ser bra ut och banan och allt ser nästan verkligt ut. Det var fantastiskt att se min NTT DATA-bil där också. I dessa tider var det trevligt att göra något för fansen och oss själva. Vi är konkurrenter, och jag vill inte sitta och vänta hela tiden, så ja, kul. Även om Rosenqvist aldrig har kört en Indy-bil på Watkins Glen International, älskade han passagen av en av Nordamerikas stora vägar.
Även i den virtuella världen kunde Rosenqvist fortfarande känna av new york highway-banans flödande natur, som senast var värd för NTT IndyCar Series-loppet 2017. – Banan är helt fantastisk, svarade Rosenqvist NBCSports.com. ” Du kan definitivt känna det i iRacing också. Nästan alla vinklar är en snabb vinkel. Det verkar vara mycket dragkraft och en sån där rad där bara hänger ett varv i kvalet.
“Jag skulle vilja göra det igen. Det är också en riktigt historisk bana med F1 och andra serier som har varit där många gånger och ja, förhoppningsvis kan vi åka dit i en riktig bil. Rosenqvist är en stor racinghjälte i Sverige och det är troligt att vissa tittare på olika plattformar var från hans hemland. Hans land älskar racing, oavsett om det är på en riktig racerbana eller en virtuell bana.
Theme by The WP Club . Proudly powered by WordPress