Formel Drift

Introduktion till Formula Drift AKA Formula D

Formula Drift eller även känd som Formula D är den främsta drivande serien i USA. Det grundades av Jim Liaw och Ryan Sage 2003. Det var ett systerföretag till den nu avslutade Slipstream Global Marketing som introducerade D1 Grand Prix till USA.

Formel D är en motorsport med en on-track tävling. Den har också en turnerande bilshowkrets som följer serien till de olika evenemangsplatserna som heter Offset Kings. Om du är intresserad av att veta mer kan du läsa om och ta reda på historien med formel D och hur det fungerar.

Historik om Formel Drift

Driftning var relativt okänd i Amerika i början av 2000-talet, under den tid då de smällde Honda Civics med enorma vingar och kroppssatser strövade på gatorna. Det var genom japanska tidskrifter och såväl som Video Option-serien som cirkulerade bland importbilentusiaster där USA långsamt fick drivande exponering. Men över Stilla havet var drifting redan en del av den populära japanska kulturen och den hade sin egen professionella serie som är D1 Grand Prix.

Tillbaka i USA byggde Jim Liaw en karriär inom eftermarknadsindustrin. När han tog examen från högskolan arbetade han med Source Interlink, sedan IDRC, och flyttade sedan till Hot Import Nights där hans jobb förde mer innehåll på banan till deras showbilentusiaster. Han märkte en koppling mellan rasinspirerade showbilar och faktiska racerbilar. Det beror på att showbilstilar togs från tävling men deras ägare hade aldrig upplevt att vara på en verklig racerbana. Med det bildade Liaw, tillsammans med sin partner, Ryan Sage Slipstream Media. Det är ett marknadsförings- och konsultbyrå som främst handlar om den japanska eftermarknaden för fordon.

Under den tiden trodde D1 att en amerikansk utställning skulle göra ett bra publicitetsstunt eftersom professionell drifting aldrig hade ägt rum i USA. D1 beslutade att Slipstream Media skulle vara USA: s partner för deras evenemang efter att ha kommit i kontakt med Liaw och Sage. Nio månader tillbringades av Liaw och Sage för att främja, driva och utbilda drift för att förbereda D1GP-utställningen på Irwindale Speedway.

D1 debuterade i Förenta staterna i augusti 2003 framför en utsläppsgrupp på 10 000 deltagare. Det var så många publik att händelsen orsakade trafik på gatan utanför banan. D1 i USA visade sig vara en total kulturschock men i det ögonblicket som bilarna stuntade, älskade alla på tribunen det.

Trots att evenemanget var framgångsrikt hade D1 inga växter att fortsätta i USA. Men Liam och Sage såg potentialen och tänkte på vad de kan göra för att fortsätta. De försökte närma sig D1 för att driva en serie i Amerika men de är inte intresserade. De sa till D1 att om de inte vill, kommer de att göra det. Hösten 2003 på SEMA tillkännagavs därför officiellt att Formel D kommer att ha sitt första lopp i maj 2004.

Den första säsongen av Formel D hade fyra evenemang som växte till 6 2004 och 7 året därpå. För närvarande erkänns formel D som den främsta nordamerikanska professionella drift-mästerskapsserien.

Formel-drift-3

Bilar som är berättigade till Formel Drift

Regelboken för bilberättigande revideras varje år för att främja rättvisa och spännande drift och bilarna och deras byggnad granskas ständigt av formeln D-personalen. Formel D tillåter inte framhjulsdrivna bilar men gör det möjligt att konvertera fyrhjulsdrivna bilar till bakhjulsdrift som Subaru WRX och Mitsubishi EVO.

Formel D gör det möjligt att byta motorer från andra tillverkare till tävlingsbilar. Men fordon som vill tävla om Manufacturer Championship bör använda en motor från samma tillverkare som chassit. Suspensionändring kan göras så länge lagerupphämtningsplatser används. Formel D har också en maximal däckstorlek baserad på fordonens totala vikt för att hålla bilarna i kontroll.