Det finns ingen sport som bäst beskriver uttrycket “global sport” som Formel 1 -racing. Många länder fungerar som aktiva deltagare i utformningen av den professionella kartscenen – till exempel är Malaysia en hot spot för racing (Fernando Alonso, en spanskfödd förare under Team Renault vann nyligen ett lopp där) och Italien spelar en viktig roll i utformningen och tillverkar förstklassiga, förstklassiga karts. Förare och tävlingspersonligheter kommer från alla delar av ordet – du har den karismatiska och populära italienska Renault -chefen Flavio Briatore, den stiliga unga 23 -åriga racingunderbarnet i Fernando Alonso som spelar i en Renault Megane -reklamfilm med sin gris, och en av världshistoriens mest intjänade idrottsfigurer i Michael Schumacher.
För att bättre lära känna Formel 1 -racing måste vi förstå dess organisation. Karting går långt bortom att sätta 3 2-cykliga motormaskiner mot varandra på en oval krets. Formel 1 är uppdelad i förare och deras respektive lag. Under sådana varumärkesbilsföretag som Renault, Ferrari och Toyota – har varje förare en sammansättning av personal bestående av mekaniker, ingenjörer och designers som alla arbetar mot ett mål: att göra den snabbare snabbare med alla resurser till sitt förfogande. Leds av teamchefer som är duktiga på att skapa sponsringsmöjligheter och sätta ihop de bästa rollerna för varje lag, anställer Formula One de bästa specialisterna i branschen med bakgrund inom dator och bil – även specialister med erfarenhet av flyg och rymd! High end, (sällsynt teknik reserverad för rymdprojekt) i vissa fall skapa den snabbaste och mest effektiva bilen möjligt. Enligt FI -reglerna måste tävlingslag designa, konstruera och bygga sina egna karts från grunden. Personalen är stolthet för varje enskilt lag – kapabla och kapabla att vinna varje 57 -omgångs endurolopp från Malaysia till Storbritannien.
Formel 1 -bilar kan sammanfattas i två ord: tekniska underverk. Dessa snygga, låga ädelstenar rippar genom varv med hastigheter upp till 200 mph. består av mer än bara ett chassi, en motor och fyra hjul. Till att börja med är motorn placerad bakom sittbrunnen i motsats till vanliga bilar. De består av 10 cylindermotorer som producerar värme som driver kartan framåt. Teamingenjörer letar alltid efter sätt att göra sina motorer mer kraftfulla. För närvarande har 1000 hästkrafter (en skala för hästkrafter) inte toppats – det är upp till lagen att producera en motor som klarar sig bra och stöder chassit. Och som vi vet finns det en tätt öppen cockpit för Jarno Trulli att manövrera sin maskin i.
Konstruktion av Formel 1 -racerbilar är utan motstycke.
Den första tumregeln vid utformningen av en bonafide ramverk är att få den att väga minst. Mindre kartvikt korrelerar till snabbare hastigheter. Av denna anledning använder laghjärnor lätt material som är svårt att konstruera. Minsta vikt för en kart måste vara 600 kg inklusive föraren. Detta säkerställer lika villkor, även om lag får behålla sina pengar för att göra konstruktionsmetoder hemliga för andra lag. Teampersonalen är mycket högt ansedda i Formel 1 -verksamheten. Deras tekniska och dynamiska kunskap om de maskiner de bygger är en värdefull tillgång för alla team. Och som fria agenter lockas och undertecknas de av företag som skapar ett rekryteringskrig för sina tjänster. Naturligtvis finns det begränsningar för att skapa karts.
Professionella kartdäck måste ha optimala egenskaper för att säkerställa smidig körning. För det första måste däcken ha spårteknik inbyggd i dem. För nybörjare är spår indragna linjer i däck som gör det möjligt att bromsa avsevärt i svängar och anpassa sig till spårytan. Oavsett teknik är kartdäck helt enkelt inte skickliga på att klara asfalt, betong och smuts. Av denna anledning tilldelas Formel 1 -tävlande två pitstopp under ett lopp på 57 varv för att byta däck. Om du någonsin har sett ett Formel 1 -lopp har lagpersonal med blixtsnabba händer en extremt begränsad tid att ta bort och byta däck i pitstopet – ofta inte mer än 7 sekunder! Föreskrifter är placerade på däckspår (minst fyra) för att möjliggöra en jämn spelplan för alla tävlande.
Chassikonstruktion med sitt kända kolfibermaterial, däck med indragna spår, teamspecialister med hastighet och motorer som bränner värme som kalorier är symbolen för en Formel 1 -racerbil. Alla dessa attribut bidrar till fordonets prestanda varv efter varv. Som ett resultat av all denna teknik lämnar Formel 1 -bilar andfådda och når konstanta hastigheter på 200 km / h. på racerbanan. Mer imponerande är den tid som krävs för att gå från 0 mph till 100 mph – 5 sekunder! Formel 1 går bara framåt med tillkomsten av nya funktioner – som förbättrade hästkrafter motorer, lättare material, nya förkopplingsdon för att lägga vikt på bilen och mer. Bakom det snygga, häpnadsväckande chassit som väcker vårt intresse ligger den teknik i toppklass som gör Formula One-racing så bra.
Läs också Formel 1 – dagens lopp