Historia om Alfa Romeo bilemblem
Alfa Romeo är en italiensk lyxbiltillverkare. Det grundades av Alexander Darracq 1910 och ända sedan varumärket var känt för att producera sportiga fordon.
Historia om Alfa Romeo bilemblem
Historia
Alfa Romeos emblem hade flera förändringar sedan det introducerades 1910 men det har fortfarande de viktigaste väsentliga elementen från sin ursprungliga design. Elementen på Alfa Romeo-märket innehöll två traditionella symboler för Milan, Italien där företaget grundades och det är korset mellan kommunen och Visconti-ormen. Ormen symboliserar familjen Visconti som var vid makten i Milan under medeltiden och de styrde i nästan tvåhundra år. Visconti har ett motto som säger “Visperos mores non violabo” som är latin för “Jag kommer inte att bryta mot ormens seder”
Korset och ormen kombinerades på biltillverkarens emblem med orden Alfa på toppen och Milano på botten och de omringades av två Savoy-dynastiknötter. Knutarna var kända för att de främst användes i italiensk heraldik och dess existens på företagets emblem antydde att Ugo Stela skapade bilar som blev symbolen för italiensk lyx.
Alfa Romeos emblem genom åren
1920 – Under första världskriget blev biltillverkningen dyr, det var därför det ändrade allt för Alfa Romeo. Tills en elektrisk ingenjör vid namn Nicola Romeo såg potential i företaget och köpte den. Med Nicola Romeos expertis började företaget producera bärbara kompressorer och flygmotorer.
1925 – Alfa Romeo blev populär i tävlingsscenen när racerbilföraren Ugo Sivocci vann det legendariska Targa Florio-loppet. Det är också samma år som Alfa Romeo vann sitt första världsmästerskap där fyra Alfa Romeo-förare passerade mållinjen med den femte föraren följde sedan 45 minuter senare. Den segern satte Alfa Romeo på toppen av tävlingsscenen.
1946 – I slutet av andra världskriget lämnades Alfa Romeo utan en ledare eller några fabriker. Ugo Gubbato, mannen som tog över företaget 1933, sköts och dödades 1945. Kriget förstörde också flera fabriker i Alfa Romeo inklusive maskiner som producerar deras emblem. Det var därför företaget tvingades skapa ett annat emblem, därav spartan, en helt röd version av deras märke.
Theme by The WP Club . Proudly powered by WordPress