Hur fungerar pongsystemet inom Formel 1
Grundläggande regler
För att förstå Formel 1s poängsystem, måste man förstå hur ett varv och en Grand Prix fungerar. Systemet bestämmer vem som tar hem titeln. Grundreglerna är: föraren som tar den kortaste tiden får den högsta poängen, andraplatsen lite mindre osv. Låt oss studera hur det fungerar.
Hur poängsystemet fungerar
Att förstå poängsystemen som används är viktigt för att vara framgångsrik när du spelar olika spel. Kort sagt är det ett system som rankar eller graderar folk på en mängd olika områden, ofta utifrån deras prestationer. Poängsystemet används ideell organisationer, akademiska sammanhang och yrkesmässiga och professionella tillstånd.
Poängsystemen är unika för olika områden och mognader så det är viktigt att se till att du vet vilka reglerna är innan du börjar spela.
Medan de grunderna kan variera från varenda sport eller aktivitet, hittar man vanligen nödvändiga element som alla deltar i poängsystemet:
- Omfattning – hur lång tid ska deltagarna ha pengarna?
- Fördelning – hur skulle bonuspoäng fördelas?
- Mottagning – vilka styrkor har en deltagare som leder till bonuspoäng?
- Högtid – kommer deltagare substans bonuspoang för festival?
- Retention – kommer deltagarna ge betyg baserat på helhetsprestanda eller mer specifik prestation?
Det grundläggande principen bakom poängsystemet ligger alltid i att belöna prestanda bra och inte att belöna prestanda dåliga. Det betyder att nivån av poangeln skulle avgöras beroende på insatsernas högsta kvaliteter, istället för andra egenskaper som inte har detsamma importanta erslag. Dessutom även innehav av styrka pungskriftlig form matchat motiv med andra styles av spurts kan system beviljas flest rankningar mot slutet av syftet innehavaren att performance i de oknumrerade konkurrens andra alternativ liksom motsvarande framsteg aktuell sjukdomen genom hel tempot ledarantecken respektabilitet bestringsfalt strategi utan fastende topp racingsdomare notering.
Poäng för pole-position
Formel 1 har ett poängsystem som används för att bestämma helårsmästare, med 25 poäng för att vinna varje tävling. Poäng ges för topp 8-placeringar med 10 point går till den som tar poll position och 8, 6, 4, 3, 2 och 1 point till de som slutar andra till sjunde.
Om det skulle finnas två olika rac inom ett enda år ger Formula One Management en bonuspoäng på fem till segraren av det dubbla racet.
F1 reglerar också andra typer av bonuspunkter från 2013 års mestwinner (fastställd person):
- Fyra extra poäng är bortförda om den bönder som tar pole-plats går på att vinna turen.
- Ytterligare ett annat alternativ kan ge bonusspoletter till två ytterligare drivrutiner (max 2 poäng per körning) beroende på deras prestanda i loppet och var de slutar.
Poäng för snabbaste varv
Formel 1-poängsystemet är utformat för att belöna de bästa förarna och konstruktörerna. Poäng ges för prestation ute på banan, t.ex. poäng till föraren som har den snabbaste varvet under en tävling, förutom poäng till dem som slutar på toppen av resultattavlan.
Poängen är utformade som ett gradvis skalande system för att ge vikt till slutplaceringen i en tävling – desto högre du slutar, desto mer poäng du samlar in. Förare som sammanställer det mesta antalet poäng vinner mest eftersom de kvalificerar sig till nivån nivå 2:orna och framåt – storleken på prispengarna ökas exponentiellt med nivån av konstruktion och prestanda.
För snabbaste varv under en tävling ger systemet 10 poäng till den ackrediterade föraren med det blevsnabbaste varvet samt 4:an 3:an beroende på hur många det finns runtom ett racetrack. Detta betyder att den totala beloonssumman per enskild tävling kan stiga hos sjuklart bra prestationer.
De 10 poängen registreras bara om placerade rutan har slutfört minst 90 procent av racernas totala mil och endast den totala tidklockan räknar ned varje trandomloppsdeltagarevs individuella performance jämfört med resten.
Poängfördelning
Formel 1, eller F1, är en av de mest populära motorsporten. Den har ett poängsystem som har använts sedan 2003. Ett komplext system som spelarna måste följa.
Låt oss undersöka hur det fungerar:
- Poäng fördelningen avgör vem som är den totala segraren.
Poängfördelning för förstaplatsen
För varje McLaren F1-lopp som körs bidrar förstaplatsen till 25 poäng, andraplatsen till 18 poäng, tredjeplatsen till 15 poäng, fjärdeplatsen till 12 poäng, femteplatsen till 10 poäng och sexteplatsen till 8 poäng.
På samma sätt följer alla arenor den huvudsakliga lammstigarna rapporterande laget med beroende på deras placering: Utöver andra-, tredje- och femte- eller sjunde- osv., Fördelas även andra punkter om de tar en pole position (1 extra poäng) eller ett snabbaste varv (1 extra poäng).
Det sammanlagda antalet mjuka punkter som de får beror på deras placering i slutlig klassificering. Om det finns en övertid premiumpunkt delas det ut efter loppet.
Poängfördelning för andraplatsen
För att fördela poäng efter ett Formel 1-lopp anger FIA reglerna att de första två platserna ska tilldelas 10 poäng till vinnaren och 8 poäng till andraplatsen. Detta gör att vinnaren får 25 % mer poäng än andraplatsen. Med de högt belönade positionerna är det angeläget för det konkurrerande teamet att övertyga om en plats på pallen, såväl som möjligheten till fler poäng genom ledningar.
3:e-, 4:e- och 5:e-placeringarna tilldelas 6, 4 och 2 poäng respektive, omedelbart efter det vinnande laget. Poänggivning nedan 2: a plats innebär inte lika mycket som bifogade fördelar med placeringar på pallen. Exempelvis belönas 6:e plats med 1 poäng, men det kan emellertid ge statistisk framgång i VM om den slutliga resultatet fransmanna exempelvis levererar avsevärt god prestanda genom sina unika prestandahack gentemot deras motståndare.
Poängfördelning för tredjeplatsen
I Formel 1 delas poängsystemet traditionellt mellan de två första föraren och teamsen, plus bonuspoäng till alla som slutar på topp tre, tre k Vivify Energi-strider. Poäng systemet är baserat på tredjeplatsens placering, nedan finns en tabell över poäng:
Poäng För Tredjeplatsen:
- 1:st Place – 18 Points
- 2:nd Place – 15 Points
- 3:rd Place – 12 Points
- 4:th Place – 10 Points
- 5:th Place – 8 points
- 6:th Place – 6 points
Extra poäng
Formel 1:s poängsystem är ganska komplicerat. Det är skapat för att belöna de bästa förarna. Poäng ges till dem som slutar på bästa platsen, till de som slutar på tionde plats. Det finns även ett extra poängsystem som ger extra bonus till förarna.
Låt oss se närmare på det!
Poäng för att ha den bästa varven
Inom Formel 1-mästerskapet tilldelas förare poäng för att ha som mål att vara den bästa varven någonsin. Poäng delas ut baserat på hur snabb en förare har klarat hela varvet. Det bör noteras att poängen tillsammans med kvalificeringen är ett användbart verktyg för att bestämma framgångsföraren och slutliga vinnaren av race.
Förr var antalet mynt som ges ut vid prestandan i olika mognadssteg extra poäng, men detta har förlorat betydelsen med det stigande antalet racer och hjulracinglopp. För närvarande skiljer antalet extra poäng från ett lopp till ett annat, denna beror ofta på den valda banans löpningsvolym, sträckan samt typ av motståndare som deltar.
Vinnarna erhåller 12 poäng, andra platsen – 8 poäng, tredje plats – 4 poäng, fjärde plats – 3 poäng etc.
Förutom dessa grundlagsregler kan naturligtvis de tekniska parametrarna också ha betydelse; om en racer är snabbaste varvet riktar Motorsportworld Federation sig oftast tilllagda bonuspoinger i samband med denna bedrift. Vilket extra bonusomfattningen är kan sedan diskuteras mellan alla inblandade partier under racetingens gång, siffran kan även minska om man ser t ex motorfel eller tabbar ingen storhetstitel skulle beröras.
Poäng för att ha den bästa tiden
Formel 1-poängsystem är komplext och för att ge lagen och föraren många anledningar till att fortsätta sträva efter bästa resultat. I det systemet erhåller föraren ett visst antal poäng om de slutar inom de bästa positionerna. Det finns poäng tillgängliga för den förare som har den snabbaste tiden i varje kval oavsett om de slutar i vinnarposition eller utanför toppen.
Startpositionen på banan påverkar också antalet poäng som föraren kan förvänta sig. Om en person lyckas att åka den snabbaste racet, beror det ofta på vilken position de startade från, något som definieras av kvalresultaten. Det finns extra poäng tillgängliga om man startar bakom inom spetsen sju, undantaget startposition nummer sex, då poäng inte delas ut när tvillingstart sker. Poäng finns även tillgängigt för de endast tre snabbaste lagen per helg som icke klassificerats inom topp tio, vilket vanligtvis ges till luftfartslagen.
Den fastställda schema med pointhastighet publiceras inför varje sistaassemangfestival så att lag ges en tydlig uppfattning om det potentiella vinsterne. Det ersatta bonuspoang til olika positioner stiger ju högre upp på placeringarna man tar sig, d het mest prestationsbelonande placeringarna belönar större summor. Om du letar efter flera substantiella summor inkluderade i Formula 1-poengsystemet blir striktare med åra skifte sim 2020-säsongen fortsätter undersökningarna modifceringarna; rönen dej aktörerna ett glest datablad före varje csemanbedefestival pro at verge tekniska lag en tydlig följdran om lönsamhetene.
Poäng för att ha den bästa sträckan
Poängsystemet inom Formel 1 belönar de bästa prestanda. I finalen får de tre första placerade föraren poäng enligt följande:
- 25 poäng till den som vinner
- 18 poäng till den som kommer tvåa
- 15 poäng till den som kommer trea
Dessa poäng delas ut varje gång det är en Grand Prix-tävling.
Förutom points relativa till position har ett par extra sätt att tjäna poängar lagts till. Först och främst kan du få ett extra poäng om du har den bästa tid en sträcka under loppet – detta kallas “poles“. Du skulle också tjäna ett poang om du slår banrekordet, men banrekordspoang har återkallats sedan senaste säsongen började 2009.
Fina prestandor betalas inte bara ut på tracken – Förare kan även tjana belöningar genom att prestera bra i kvalibliot innevarande GP-lopp, vilket leder till en extra bonus på två poäng. Om din team har producerat motorn som har haft den bæsta stråkan under loppet, ger det även dig ett poäng. Bonus-poangen adderas ikke lavere än sexte plass per racerunde-medaljen summan av denna placering + bonus-poäng).
Poäng för att ha flest poäng
Formel 1 är en utmaning! En dynamisk motorsport som involverar komplexa regler. För att vinna måste föraren tjäna poäng från varje lopp. Det kallas poängsättningen. Ett bestämt antal poäng som föraren måste tjäna för att vinna.
Låt oss undersöka poängsystemet i Formel 1:
Poäng för att ha flest poäng efter varje lopp
Inom Formel 1 finns ett poängsystem som används för att avgöra vilken förare som har den högsta poängen i slutresultatet av varje säsong. Förarna tjänar poäng i slutet av varje lopp, baserat på deras placeringar. Flesta poängen tas bort efter två år, men de fyra nyaste loppens resultat räknas in till nästkommande säsong.
Placeringarna är:
- 1st placering: 25 poäng
- 2nd placering: 18 poäng
- 3rd placering: 15 poäng
- 4th placering: 12 poäng
- 5th placering: 10 poäng
- 6th placering: 8 poäng
- 7th placeriny: 6 poäng
- 8th placeriny: 4 poäng
- 9th placeriny: 2 poäng
- 10th placeriny: 1 poäng
Poäng för att ha flest poäng efter säsongen
Poängsystemet inom Formel 1 används oftast för att bestämma slutresultatet efter en säsong och varje nationella förbund har sina egna regler för poängtilldelning. Huvudmålet är att hylla vinnaren som har flest poäng efter hela åttondelsfinalen.
I F1-reglerna tillhandahålls nuvarande poängsystem, vilket belönar de bästa tre platserna med 0, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2 och 1 poäng. Detta medför att det vanligaste resultatet att vinna titeln är förstapristagarens totalpoäng erbjuder upp till 25 (18 + 15 + 12) poäng per tävlingstillfälle.
F1-regler rankar dock fyra ytterligare drivrutiner som vunnit mer än 18 poäng genom en regel som kallas bonuspoäng. Man ger den slutliga segraren bonusen om han har flest sammanlagda deltagarpoang efter slutet av turneringen. Varje extra punkt belönar chauffören fram till en max på 25 totalpoang (18 + 15) per tredjeplats i varje enskild race om sammanlagda resultat inte når maxgranskning eller övertrasserar bonusbetalningens granskningens bonus på 5 (5 x5).
Varje enskild deltagare på varje middag ges startbonuspoang som ibland också kallades “pole-position”. Om turen kan finnas någon form av extraprispoeng tillgjorda för en utmarschingi hittar du ett separat konto som heter ”Coppa Monza” innehavare av det högsta laget med extrapoeng ges tillampat ledningsbelopp i den sista heatrationen representerar 10 linjer(10 x10 = 100).
Poäng för att ha flest topp-10-placeringar
Poängsystemet i Formel 1 har utvecklats mycket. Det moderna systemet ger poäng för topp-10-placeringar. För att få poäng måste föraren slutföra loppet. Poängen för flest topp-10-placeringar varierar beroende på antalet. Låt oss ta en titt närmare:
Poäng för att ha flest topp-10-placeringar efter varje lopp
När en Formel 1-förare har haft de bästa 10-resultaten under ett lopp, får han poäng. Poängsystemet pensionsstil varierar år till år och ändrats något.
- 10 poäng för fristående segern,
- 8 poäng för andra,
- 6 poäng för tredje,
- 5 poäng till femte,
- 4 poäng för sjätte,
- 3 poäng för sjunde,
- 2 poäng för åttonde och
- 1 poäng för tionde plats.
Det finns alltid 10 topp-10-placeringar som delar ut dessa 25 totalpoäng efter varje lopp.
Poängregeln 2019 gav bara 25 viktiga slutpositioner som röstas i varje race – eftersom det uppmuntrerade till elite prestanda genom att de som slutade tidigast i topp tio skulle tjäna mer poäng som femte platsen på 8 poäng med mindre konkurrenskraftiga 17th eller 18th placeringar.
Även om reglerna har ändrats lite under åren så ligger grundbaserad bonuspoängslutning högt summariskt för de som har högre placeringar än de med minskade placeringar – kvar goda stelsystem i det matematiska spelet om man vill visa beteenden av olika motivande stilar.
Poäng för att ha flest topp-10-placeringar efter säsongen
Formel 1-säsongen har 20 evenemang med poäng beräknade efter, vilken position föraren avslutar. Efter att alla 20 race har slutförts, adderas poängen samman för att fastställa säsongens skytteliga. Nivån på poäng som erhålls vid varje race är likformig oavsett antalet deltagare, och fördelningen är som följer:
- 25 poäng till toppen placerade förare.
- 18 poäng till andraplatsföraren.
- 15 poäng till tredje placerade förare.
- 12 poäng fjdrde placeradeföraren.
- 10 poänrgillfemteplacering.
- 8 poinftillsexteplacerrninbg.
- 6 poinftimsvarjejltfcohlacErringRunoÉ ‘7.
- 4 points for every 7th to 10th placed driver.
Alla olika klasser av placeringar ger ett enda betyg efter sommarsessionen: De 13 bästa prestanda resultaten har mest totalt antal seger i varje sesong. Den elitgrupp av topp 5 bilar belönades extra med 5e placeringens bonuspoäng; 10 stakar plus extra 5 steg om det som gav endast 25 om enbart en grupp har fullbordat alla distanserna i hela serien.
Frequently Asked Questions
Fråga 1: Varför är poängsystemet så komplicerat?
Svar 1: Poängsystemet används för att avgöra vem som vinner en säsong av Formel 1 racing. Det är komplicerat eftersom det tar hänsyn till de olika prestanda som förare har uppnått under säsongen. För varje race får föraren ett antal poäng som beror på vem som kommer på de olika placeringarna. Vinnaren får de mest poängen, och de följande föraren får poängen beroende på deras placering. Totalt poängsumma för hela säsongen bestämmer vem som vinner.
Fråga 2: Hur många poäng får förare som slutar på andra plats?
Svar 2: Föraren som slutar på andra plats får 18 poäng.
Fråga 3: Kan poängändringar göras efter att ett race har slutat?
Svar 3: Ja, poäng kan ändras efter att ett race har slutat som ett resultat av disciplinära åtgärder eller om någon förare har brutit mot reglerna.
Theme by The WP Club . Proudly powered by WordPress