Michael Self Hunting ARCA Menards Series Hat Trick på Talladega
Säsongen ARCA Menards Series 2018 började med Salt Lake City, Utahs infödda Michael Self (nr. 25 Sinclair Lubricants Toyota) som firade i segerbanan.
Self körde ett partiellt schema förra året, och tack vare ett ökat engagemang från sin sponsor kör han hela schemat för första gången i sin karriär. När mästerskapet nu är i spel måste Self maximera sina dåliga dagar medan han fortfarande jager segrar.
Daytona och ville upprepa förra säsongens
Han tog fart i sponsringsmeddelandet till säsongöppnaren 2019 på Daytona och ville upprepa förra säsongens framgång. Hans dag var emellertid kort på varvet tre, men när kontakten med en annan tävlande skickade honom glidande – och bokstavligen flyger – ut ur kontrollen längs baksträckan. Medan Venturini-teamet påverkade reparationerna och Self återvände till banan avslutade han en nedslående 31. Inte den start han ville ha för sin första körning på ARCA-mästerskapet.
“Det är svårt att beskriva hur besvikande det ögonblicket var,” sade Self. ”Vi hade arbetat så hårt för att få denna heltidsansträngning på plats och kände oss så bra med allting, speciellt av två stora superspeedway-lopp förra året, och sedan börjar säsongen i en bokstavlig katastrof i mindre än fem minuter in i det första loppet. Det är svårt att vara mentalt stark genom det när du vet att Daytona är årets största tävling, med det djupaste fältet med bilar, och särskilt med att vi har känt att vi hade en bil tillräckligt bra för att vinna igen. ”
Själv återhämtade sig snabbt vid nästa evenemang på schemat på Five Flags Speedway, säsongens första kortbana. Själv vinsten stängde dock inte poänggapet så mycket som det kunde ha, eftersom han och hans team straffades 25 poäng för en höjdbrytning efter loppet. Trots straffen hoppade Self in i topp fem i ställningen. Han är redo att ta ledningen i ställningen för första gången i sin karriär med en stark körning i General Tire 200 på 2.66 mil Talladega Superspeedway.
Tävlings strategi
”Jag kan inte uttrycka tillräckligt hur upphetsad jag är över hur detta 25 Sinclair Oil-team har återhämtat sig. Vi har haft fantastiska bilar på alla tre tävlingarna i år, och jag fokuserar verkligen på racing smartare och med den stora bilden i åtanke, och lyckligtvis har det hjälpt oss att komma tillbaka i mästerskapsjakten. Att gå till banan med mitt team är bara en rolig upplevelse just nu. Vi har bra kemi, Shannon (Rursch) och jag börjar verkligen mesh och förstå varandra, och det är allt verkligen viktigt för mig på en tävlingshelg. Jag tror mer än vinster och mästerskapstävlingar, jag är mest upphetsad för laget just nu och vet att jag har fått 16 fler lopp för att utveckla dessa relationer och verkligen njuta av den här säsongen på banan. ”
Jag imponerade själv på Talladega förra året, med start från General Tire Pole och ledde 21 varv på väg till en tredje plats. Själv hade en snabb bil, men stod upp utanför den andra raden för en sträng med en varv till det rutiga och kunde bara inte samla tillräckligt med energi i utkastet för att glida förbi Zane Smith och Joe Graf, Jr. (Nr 77 EAT SLEEP RACE Ford), de två bästa efterbehandlarna, på sin sista resa runt de legendariska högbankerna.
Theme by The WP Club . Proudly powered by WordPress