Motorsportens historia och framtid i Sverige

Intresset för svensk motorsport har svalnat markant sedan 70-talet. Motorcykelsporten är betydligt mer populär, men många väntar på att bilsporten ska göra en comeback i Sverige och skriva historia. Det har funnits svenska världsmästare i rally och andra förare som kammat hem tävlingar i F1 men det är ganska längesedan nu.

Andreas_Eriksson_&_Marcus_Grönholm_2008-05-15_002Det namnet som vissa kanske numera tänker på när man pratar om svenska racerförare, är Marcus Eriksson som kör just i F1.

Jonnie Lindberg har också haft en stor succé när det gäller amerikanska mästerskapet NHRA i dragracing men för övrigt har andra sporter uppmärksammats mycket mer än just bilsporten.

Därför försöker nu Svensk Bilsport få mer unga att bli intresserade, så att det kan ta fart igen. De har därför sedan 2005 skapat SBF:s Ungdomsgrupp som även verkar för att få fram fler tävlingsledare, sekreterare, domare och annat inom bilsporten.

Bilsportens historia i Sverige

Mellan årtalen 1973-1978 anordnades t.o.m. Formel 1-VM i Sverige och intresset var stort, inte minst p.g.a. Ronnie Peterson som anses vara den mest framgångsrike Grand Prix-föraren i svensk historia. Men sedan saknades sponsorer för att fortsätta arrangera VM och intresset försvann, sakta men säkert. Ronnie Peterson dog 1979 efter en startkrasch i Italien och han avled senare på sjukhus.

På 80-talet kom Stefan Johansson och slutade femma i VM 1986 och sedan dess har det inte funnits någon direkt framgångsrik svensk på 20 år inom F1.

I rally har också andelen svenska segrar minskat sedan början på 80-talet, trots att Sweden Rally i Värmland anses som ett mycket populärt arrangemang. Det anses nästan mer populärt utomlands än i svenska ögon. Marcus Grönholm, som är finlandssvensk har vunnit åtskilliga gånger, men de senaste åren har fransmannen Sebastian Ogier tagit hem titeln och även rallyintresset har minskat bland det svenska folket. Några gånger har även evenemanget ställts in p.g.a. fel väder och oljekrisen som höll i sig 1973-1974.

Däremot är rallycross stort i Sverige och det anses vara mycket svårt att besegra de svenska förarna ute i Europa.

Hur ser framtiden ut?

Många racerförare börjar med Gokart och kan ta sig till olika mästerskap ute i Europa om tillfälle ges, eller om talangen finns där. Men ju mer man klättrar uppåt, desto mer pengar behövs det, och det gäller då att någon kan finansiera det.

Bilsporter är förhållandevis väldigt dyra och man tar stora ekonomiska risker när man utövar dem.

Många har eller har haft talang för dem, men den ekonomiska pressen har blivit alltför stor eftersom sporterna anses vara något för miljonärer att sysselsätta sig med. Att hitta sponsorer är också relativt svårt i detta lilla, avlånga land. De måste då ha tillräcklig talang för att hitta internationella sponsorer eller vägar, vilket kan vara svårt om man inte har haft möjligheten att utvecklas på hemmaplan först.

Dessutom har Sverige hårda regler vad gäller miljö, ljud och buller från motorsporten, mer än i andra länder, faktiskt. Dessa regler bör i så fall ses över eller förenklas om det ska bli lättare att hålla på med bilsport, men frågan är hur mycket samhället är villig att göra det.

Eftersom Sverige har varit och fortfarande är en fordonsnation och som dessutom är noga med säkerhet, så skulle biltillverkare och motorsportklubbar också kunnat samverka och hjälpas åt för att ta fram rätt bilar, men även här finns en rad regler och bestämmelser att ta hänsyn till. Säkerligen krävs det en hel del arbete och eldsjälar om bilsporten ska hamna i fokus igen, och dessutom behövs det ekonomiska resurser och stora satsningar för det.

I Anderstorp ligger det ett motorsportgymnasium med en inriktning på racingmekaniker. Gymnasiet startade 1997 i Stockholm men ligger numera belägen i Småland. Här går några riktiga motorsportsentusiaster.

Vem vet, kanske får Sverige så småningom återuppleva framgången av en racing-eller rallyförare som Ronnie Peterson. Det kan bara framtiden utvisa.