Hjul av en modern röd bil
ABS står för automatisk bromsningsteknik och är en viktig del av alla moderna fordon. Vi vill vara säkra på att ABS fungerar på ett anständigt sätt med den bil vi kör. Även nya bilar bör tas med på en provkörning för att kontrollera om deras ABS fungerar korrekt.
Om ABS

ABS är i grunden ett låsande bromssystem. I många moderna bilmodeller är detta en av de säkerhetsfunktioner som erbjuds. Systemets funktion är att förhindra att en hjul i en bil låses fast vid en överhängande kollision under körning.
Oavsett hur erfaren en förare är, kan farliga situationer lätt uppstå när vi hanterar en bil eller något annat fordon. När en bil glider eller något annat problem dyker upp, är vår första instinkt vanligtvis att slå bromsarna. Detta kan leda till att hjulen låses fast och resulterar i att hela fordonet glider eller glider farligt.
Med ABS som sparkar in i rätt ögonblick skulle våra hjul inte låsa fast utan behålla ett grepp med ytan under. Det är vanligtvis vägen vi går på, så fordonet är mycket mindre benägna att avvika till ojämnt och potentiellt farligt territorium.
Arbetet med ABS

ABS fungerar som en del av bilens stabilitetssystem, eller den elektroniska stabilitetskontrollen. Detta ansvarar för att övervaka hjulen när det är kraftigt bromsat.
Med moderna bilar finns det vanligtvis en sensor kopplad till varje hjul. Dessa intelligenta sensorer ger en signal om ett hjul låses fast. För att stoppa detta kommer sensorerna att göra att systemet släpper bromsarna just för det avgörande ögonblicket.
Därefter ansvarar ABS för att tillämpa den optimala mängden bromstryck på varje hjul. Det gör det upprepade gånger och på ett kontinuerligt sätt.
Om ABS är aktivt i en bil, kanske vi känner en pulserande känsla i hela bromspedalen när vi trycker på den. Detta innebär också att bilens bromssträcka kommer att öka.
Det fungerar oftast bäst när vi kör på en stabil och stabil yta. När du kör på grus, snö eller is kan upplevelsen variera.