Dragrace- reglerna, klasserna och bilarna
Regler i dragrace med bil
Du kan börja tävla i dragrace från 8 års ålder och är då med i klassen Junior Dragster. Från 18 år får man börja köra mer avancerade bilar. Det finns också klasser från 15 år och vidare till 16 år, då bilarna anpassas efter åldern och tävlingsformerna sker under särskilda bestämmelser och säkerhet. Innan man tävlar i klasser eller tävlingsform, krävs en licens. I dragrace finns enormt många klasser och bilar och om man kör med motorcyklar kan man också se uppemot 8-9 olika kategorier.
Dragrace räknas som en av de snabbaste motorsporterna och kan avnjutas av publiken på nära håll eftersom sträckan är ganska kort. Depåerna är också öppna.
Två fordon tävlar mot varandra och den som kommer först i mål, går vidare till nästa heat. Men detta beror på vilken tävlingsform du kör under. Det finns många olika att välja mellan.
Alla fordonen måste besiktigas enligt FIA:s tekniska regler både vid träning och mästerskap och detta har att göra med i vilken klass du tävlar och vilken bil du har.
Svenska Bilsportförbundet som är medlem i FIA, har information för dig som vill börja köra dragracing eller någon annan motorsport.
Tävlingsformerna i Dragrace
Det finns många olika former att tävla inom när du kör dragrace. Här är några av dem:
- Handikappstart där ett fordon med högre tidsindex startar före det fordonet med lägre index.
- Individuell breakout där man inte får underskrida sitt personliga index.
- Absolut breakout som innebär att en viss tid inte får underskridas.
- Säkerhetsbreakout där tiden inte får underskridas p.g.a. bilens säkerhet.
- Heads-up när båda bilarna startar exakt samtidigt.
- ET Säkerhetsindelning där bilen är konstruerad endast utifrån säkerhet.
Junior Dragster, J15 och de olika J16 klasserna, som alla är begränsade till juniorer, tävlar bara under vissa av dessa tävlingsformer av säkerhetsskäl. För förarna med mer erfarenhet finns också Superklasserna och Sportmanklasserna och dessutom FIA Europamästerskapsklasserna som räknas till de allra tyngsta och snabbaste.
Bilarna
Alla bilar måste besiktigas enligt de olika klasserna och deras regler. De är också byggda därefter med undantag från ET-reglerna som förklaras längre ned.
Här är beteckningen på olika fordon:
- Competition
- Junior Dragster
- Altered Cars
- Nostalgia Funny Car
- Nostalgia Top Fuel Dragster, den långsmala bilen som kommer upp i 100km/h på bara 0,8 sekunder. På bara 4-5 sekunder klättrar de upp i ca 500 km/h.
- FIA-klasser
- Pro Modified
- Pro Stock
- Super Street, Super Gas och Super Comp
- Top Methanol Funny Car
- ET-klassbilar som inte bedöms efter hur de är byggda utan efter säkerhet.
Alla dessa bilar får alltså normalt sina namn för hur de är modifierade och ombyggda, om karossen är öppen, stängd eller hel och vilket bränsle de går på, vilken hjulbas de har m.m. med undantag från ET-klasserna. Detta ET-reglemente gör att bilar med olika prestanda som normalt skulle tävla i en annan klass, kan tävla mot varandra, bara de uppfyller säkerhetskraven. De olika arrangörerna kan då skapa egna klasser utifrån materialet som de har. Man får alltså högre säkerhet ju snabbare man framför sin bil. En variant på en ET-klass heter Bracket Racing och andra exempel på dessa kategorier är exempelvis Top Doorslammer och Gatbil.
Bilarna i t.ex. Super-klasserna ska i vissa fall enligt reglerna inte understiga en viss tid i tävlingar, annars blir man utslagen.
Var kan man då hitta dessa bilar?
Det finns en hel del att hitta ute på marknaden och många bilsportidningar har bilar till salu. Man kan också gå med i en dragracing-klubb och få mer information där.
SM i dragrace har senast hållits på Tierp Arena och vill man följa de amerikanska mästerskapen där svensken Jonnie Lindberg har gjort succé flera år i rad, heter detta NHRA.
I Sverige finns annars flera banor i bl.a. Piteå, Malmö och Mantorp utanför Linköping.
Theme by The WP Club . Proudly powered by WordPress