Formel 1-sportens svindlande affärer
Under denna första period dominerades Formel 1 nästan helt av lag som drivs av biltillverkare, inklusive Ferrari och Mercedes Benz. Under de närmaste 20 åren förändrades emellertid sporten i Formel 1 dramatiskt med introduktionen av inte bara tekniska innovationer som bränsleinsprutning och aluminiumchassi utan också sponsring i sporten – den första var när Lotus målade Imperial Tobacco livery på sina bilar år 1968. Lotus var också det första laget som introducerade aerodynamik för markeffekter som hjälpte bilarna att öka kurvhastigheterna genom att ge enorm nedkraft.
Betydande affärsbeslut fattades under 1970 -talet, då en man vid namn Bernie Ecclestone omorganiserade hur Formel 1: s kommersiella rättigheter hanterades. Ecclestone fick plats i Formula One Constructors Association efter sitt köp av Brabham -laget 1971, innan han blev förbundets president 1978.
Ecclestone började erbjuda Formel 1 som ett paket till kretsägare som de antingen kunde ta eller lämna, när kretsägarna tidigare förhandlade med lagen individuellt och kontrollerade lagens inkomst. I utbyte mot detta paket var nästan alla kretsägare tvungna att ge upp reklam på banan, och på så sätt startade de stora pengaföretagen i formel 1 -sponsring som har sett tobaksföretag, bilkrediter och konsumentfinansieringsföretag och oljebolag bland många företagssponsorer som alla spenderar miljoner pund att ha sina namn och logotyper på bilarna och bredvid racerbanan.
Formel 1 löner 2021
Tekniska framsteg fortsatte att ske under slutet av 70- och 80 -talen, inklusive introduktion och efterföljande förbud mot turboladdade motorer. Kanske en av de mer betydande utvecklingen var elektroniska förarhjälpmedel, med det första aktiva fjädringssystemet som användes av Lotus 1982, följt av en utveckling till halvautomatiska växellådor och dragkontroll. Trots klagomål om att ny teknik bestämde utfallet av lopp mer än förarnas skicklighet, visade sig ett försök att förbjuda de nya elektroniska hjälpmedlen vara fruktlöst eftersom det upptäcktes att ett förbud mot sådana hjälpmedel var svårt för polisen.
Lagen i McLaren och Williams dominerade under 80 -talet och in på 90 -talet, med rivaliteten mellan F1 -legenderna Ayrton Senna och Alain Prost som fångade fansens uppmärksamhet över hela världen fram till Prost gick i pension 1993. Sennas död under San Marino Grand Prix 1994 fick också Formel 1 -myndigheter att titta närmare på förarsäkerhetsstandarder – ett drag som inte har säkerställt några fler dödsfall för föraren i sporten sedan den dagen.
Gryningen av det nya årtusendet var också en ny gryning för Formel 1 när Michael Schumacher, en skicklig tysk förare, började sin dominans över sporten och så småningom vann ett oöverträffat fem mästerskapsförare i följd med sitt lag, Ferrari, som tog upp sex konstruktionsmästerskap. Under denna tid har tävlingsmyndigheterna gjort ett antal ändringar av reglerna angående kvalificeringsformatet för tävlingar, poängsättningssystemet och mer därtill. Dessa förändringar var avsedda att öka säkerheten och bekämpa spiralkostnaderna för Formel 1.
Men trots oroväckande låga tittarsiffror för racingsäsonger i början av 2000 -talet ser sportens framtid ljus ut, Bernie Ecclestone organiserar ett antal tävlingar i nya länder, expanderar Formel 1 till nya delar av världen och lockar nya lag och förare , alla som vill ställa sig förstånd mot sportens stora pojkar.
Andrew Regan är en online, frilansande författare från Skottland. Han är en ivrig rugbyspelare och tycker om att resa.
Läs också Kan du vara en Formel 1 -förare?