Formel 1- reglerna, bilarna och stallen
Formel 1 kommer av regler som bestämde hur bilarnas storlek ock kraft skulle vara, eftersom det från början användes alltför farliga fordon. Siffran 1 står för att bilarna betraktas som de snabbaste.
Nya regler inom F1
Efter en del problem angående regelverket kring Formel 1 och en del irriterade förare, huruvida en domare kan avgöra om en förare är ansvarig eller ej för en incident, har nu nya riktlinjer satts upp inom F1. Det ger föraren mer ansvar under loppet när det bl.a. gäller omkörningar och går därmed tillbaka till äldre regler när förarna var tvungna att själva ta ansvar och köra mer förnuftigt. Olika regler för omkörningar har satts upp och det har hitintills gjort att förarna inte vågat köra fullt ut av rädsla att straffas eller att förlora en seger eller plats. Blir man dessutom straffad nu förlorar man inte något i det nuvarande loppet utan tar straffet i nästkommande lopp.
Däcken på bilarna som tillverkas av Pirelli, ska också genomgå en förändring och blir nu 25% bredare, vilket garanterar bättre fäste. Även bilarna ska bli bredare, med en maxgräns på 2 meter och ökar den minimala vikten med 20 kg. Motorkostnaderna blir billigare per team, närmare bestämt ca 1 miljon euros billigare vilket gör att kostnaden inte uppgår till mer än 17 miljoner euros. 2018 kommer det att sänkas ännu mer.
Straff inom F1
Om man begår ett fel under loppet, kan man som förare få olika straff, t.ex. köra in i depån och stanna där i ett antal sekunder, eller bara köra igenom depån, vilket tolkas som ett lättare straff.
Man kan också få tidstillägg eller bli nedflyttad vid nästkommande lopp. En bestraffning sker om man t.ex.:
- Tjuvstartar
- Kör för fort i depåområde
- Prejar konkurrenter
- Struntar i blåflagg tre ggr
- Ignorerar radiokommunikation med sitt team
Det finns ytterligare anledningar att bli bestraffad, men dessa är några exempel.
Bilarna
Som nämns ovan, ska bilarnas bredd utökas med max 2 meter. Bakvingen kommer att sänkas en aning och ökar dessutom sin bredd med 20 cm, medan framvingen får 15 cm ytterligare bredd. En bils minivikt kommer att ligga på 722 kg, vilket gör att downforce ökar. Denna förändring gör att det kommer gå en aning snabbare per varv och dessutom kommer bilarna få ett litet mer aggressivt utseende. FIA (Fédération Internationale de l´Automobile) har också genomfört en ändring 2016, som ser till att motorerna ger mer ljud ifrån sig på banan, både för att bilarna ska verka mer attraktiva och tuffa och därmed ge publiken vad de vill ha.
Turbomotorerna som användes reglerade nämligen laddtrycket och gjorde att ventilen som sitter ihop med turbon släppte ut lagom med avgaser. Det kallas också för en “wastegate”, och nu går avgaserna ut i ett rör som inte sitter ihopkopplad med turboaggregatet, utan är ett avgasrör för sig själv. Detta ger häftigare ljud, eftersom regleringen förut gjorde att motorljuden “åts upp”.
Motorerna för bilarna 2017, tillverkas av Mercedes-Benz, Ferrari, Honda och Renault.
Stallen
Ett stall innebär helt enkelt ett lag eller team inom Formel 1. Olika förare och bilar körde och kombinerades under säsonger, men numera brukar samma förare köra hela stallet. Det brukar bära samma namn som bilmärket det kör med, t.ex. Mercedes och vissa stall ägs av andra stora företag som kanske inte alls håller på med motorsport. Ett exempel på det är Red Bull med stallet Toro Rosso. Varje stall representerar olika konstruktörer och det är viktigt att se från vilket stall bilarna kommer ifrån. På så sätt målas bilarna i speciella färger som representerar varje stall. Man kallar det för stallfärger.
Exempel på stall i Formel 1 är:
- Red Bull -TAG Heuer
- Williams – Mercedes
- Haas – Ferrari
Vill man gå på Formel 1 någonstans i världen, finns det resebyråer eller hemsidor som ordnar med biljetter och boende.
Theme by The WP Club . Proudly powered by WordPress